Nat dalam bahasa Burma bermaksud semangat dipuja di Myanmar dan juga negara-negara jiran yang majoriti penduduknya menganut ajaran Buddha. Di Myanmar, Nat terbahagi kepada 37 Nat Agung dan selebihnya adalah semangat yang menjadi penunggu di pokok, di air dan sebagainya. Kesemua 37 Nat Agung itu asalnya adalah manusia yang mengalami chaim-sein atau kematian hijau yang bermaksud kematian sebelum masa. Oleh itu, mereka digelar sebagai nat-sein atau semangat hijau. Hijau dalam konteks ini bermaksud masih belum cukup matang.
Dalam kepercayaan penganut Buddha di Maynmar, terdapat dua jenis nat iaitu auk-nat atau semangat tahap rendah sama ada yang bernama atau tidak bernama dan ahtet-nat iaitu semangat tahap tinggi yang terdiri daripada dewata yang berdiam di kayangan enam lapisan.
Seperti juga keramat, nat boleh juga muncul disebabkan oleh pelbagai sebab termasuklah oleh mereka yang hanya mengetahui rantau tertentu di Myanmar. Pemujaan terhadap nat ini tidak begitu popular di kawasan bandar namun ia berpengaruh di kawasan luar bandar. Ia diamalkan oleh etnik minoriti di Myanmar dan kelompok bangsa Bamar sendiri. Penduduk berbangsa Bamar selalunya menjalankan upacara yang melibatkan aliran ajaran Buddha Theravada apabila berlaku kejadian yang melibatkan nat.
Setiap kampung Bamar mempunyai nat-sin yang terdiri daripada tokong penunggu kampung. Penunggu kampung digelar sebagai ywa-saung nat. Nat aung-see atau kelapa persembahan selalunyai digantung di urudan atau sebelah tenggara rumah, dipakaikan gaung baung atau tanjak dan diberikan juga sebagai persembahan kepada Min Mahagiri iaitu penunggu gunung agung yang dikenali sebagai ein dwin atau ein saung yang menjadi pelindung rumah. Seseorang itu juga boleh mewarisi dua nat dari dalam kalangan 37 nat yang dipuja sebagai nat mi-hsaing (sebelah ibu) dan nat pa-hasing (sebelah bapa) bergantung kepada tempat asal mereka. Sesetengah orang juga menggunakan nat pelindung sendiri yang dikenali sebagai ko-saung nat.